Tuesday, January 31, 2012

PeNgEmBarAaN kE AleXanDrIa

Alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan oleh Allah untuk meng-update post baru. Dan syukur yang tak terhingga juga kerana saya dan ahli beit = housemate telah selesai berjalan ke Alexandria melihat keindahan ciptaan tuhan. Tapi sorang tak dapat ikut bersama kami, fadhlin. Tapi kami sempat mencoret nama beliau di pantai atas tanda ingatan kami. *tulah pergi sinai tinggalkan kami. :p

nama manja,fadhlin = fadek x)

Mula-mula kami memang berhajat nak ke Gunung Sinai yang tersimpan 1001 sejarah  para anbiya' tapi tiada peluang bagi kami untuk ke sana. Jadi kami menukar rancangan kami untuk ke Iskandariyah. Masa winter break ni lah peluang kami untuk melihat keindahan dan kebesaran ciptaan Tuhan yang Esa. :)

macam dalam lirik lagu favourite saya,
"berjalan bermusfirlh melihat kebesaran tuhan yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur di atas nikmat dan kurniaNya. Nilai harganya, iman dan taqwa bagi hamba yang setia" Mirwana-hikmah kembara :)

wajah-wajah riang dalam tremco = van

\
kesian kena duduk sesorang sebelah mak cik arab :P

dalam perjalanan nak ke alex tu sempat lah kami meninjau keindahan sekeliling. seriuslah negara arab tak lah teruk sangat. mungkin saya duduk area yang macam pekan sikit so amat berbeza lah dengan alex.

sungai nil :)

tol arab

perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 3 jam. Tempat pertama yang kami jejak di bumi Alex ialah mau uf gadid yang bermaksud perhentian baru. Seriously lengguh yang amat duduk dalam tremco. Selalu jalan kaki berbanding naik kereta.

di mau uf gadid

Sampai-sampai sana kami dijemput oleh my very best friend forever, Fatimah Azzahrah and my maahad hamidiah friend, Izyan Zahirah ditemani oleh seorang musyrif. Thanks a lot korang :)

Lepas rehat-rehat kat MARA building, malam tu kami mem-bedal seafood. Seriously amat best dan sedap. Manalah nak dapat seafood yang semurah tu kat Abbasiya. Sebelum makan tu si pembelanja menukar duit dulu kat sorafah = money changer. Tempat nak tukar duit tu pun cantik okayyy!!

kalau dah tukar duit tu apa lagi. Jom mem-bedal! Seriously heaven.

#Ni baru nikmat dunia yang Allah kasi. Syukur ya Allah :)
best3 :)

hebat x? :)

masing2 muka kenyang!

Actuallt tengah-tengah makan tetiba terdengar namaku dipanggil. Siapakah gerangan? tengok kiri kanan rupa2nya my dormmate when I was in Form 3. Orang ni amat saya kagumi. She's really a good leader. I know the meaning of strong from her. Amirah Syairah Aminuddin :)

tengok2 dapat wat reunion kat alex!

Keesokannya pulak pagi-pagi lagi kami ikut Alexandria student to their  university. Perrrgghhh!! seriously uni dorang cantik and modern. Kalau nak di-comparekan dengan uni2 kat cairo amatlah jauh berbeza.

in alexandria university :)

antara pemandangan hadapan alex uni

Disebabkan sahabat2 alex kami ada lecture pagi tu kami pun membawa diri jalan-jalan di sekitar alex. Nama tempat yang di tuju ialah Ma'murah. Best sangat sebab dapat tengok pantai, main basikal, picnic tepi pantai and etc. Lets pic talking~ :)

menikmati keindahan laut yang menghijau~

ombak...

one and me~

mak cik arab yang amat sporting :)

riding bike

kepenatan sejam main basikal x)

Petang tu pulak, member one of my friend bawak kita orang jalan-jalan pulak. We went to Alexandria library. Tengah jalan-jalan tu tetiba ada pulak orang arab buat tsaurah = demo kat tepi tu. tapi tak ada apa-apa pun :) first timedapat tengok dekat-dekat.

reka bentuk yang unik

kat belakang tu tsaurah

wif alexander the great

Esoknya lagi lebih kurang pukul 11.30 pagi kami meninggalkan MARA building T.T , thanks korang kasi kami tempat berteduh. You all are the best :) Sebelum meninggalkan alex, kami sempat ke kubu quait bay and naik boat. Naik boat amat lah seram sebab kapal bergerak secara manual okayy without life jacket lagi.

on the boat

menju ke quait bay citadel

Duduk kat alex ni kami semua ketagih dengan aiskrim. Kat abbasiya amat la susah nak dapat aiskrim kalau ada pun cornetto je. So apa lagi kerja kami mem-bedal jelah.

ais krim kat tepi citadel

ais krim falaki

#both of them murah and yummy! :)

Maka selesailah perjalanan kami di tempat orang. Actually banyak benda yang kami beljar dari pengembaraan ni. Antaranya sabar and independent. Yelah sebelum ni kami bercuti bersama family tapi sekarang bercuti sendiri2 bersama family baru. :)

sebelum kita bermusafir kita mesti perbaiki niat agar perjalanan kita sentiasa dalam lindungan rahmatnya :)

إِنَّمَا الأعْمَالُ بِالنِّياتِ
“Sesungguhnya setiap amalan itu tergantung kepada niat.”
(Sahih Bukhari dan Muslim)
sekian,wasalam

D-SIM said...

amboi..bertingkat-tingkat pinggannye~
hilang ayu,hehe

btw, pelik benor plaza tol arab :O

iqinaiman said...

encik Qhassimi: yang angkatnya tu mamat arab.. nak hilang ayu apanyee

Ziyad Imani said...

wah bestnyeee >____<

FATIHAH AB KHALEK said...

seronoknye..ana cemburu anti dpt blajar kt cairo..