Wednesday, March 2, 2011

FitRah SetIap insan....

Memang kita tak dapat nafikan perasaan cinta memang Allah dah bagi kat setiap insan. Tapi Allah suruh kita mengunakan iman untuk mengendalikannya...
Lagi-lagi perempuan mudah termakan dengan pujukan dan rayuan si kumbang~*tapi bukan saya..saya hanya selalu termakan pujukan kawan gaduh saya saja..hEHEHe XD

Sebelum meninggalkan sekolah,ada jugak sahabat2 yang bercakap,takutnya nak hidup dunia luar..takut banyak benda yang x pernah kita tempoh terpaksa tempoh.Kita kat sekolah nih terjagalah pergaulan laki perempuan, kalau kat luar nanti macam manalah pulak...tulah antara dialog2 sahabat2 saya..
Ramai insan2 yang mempelajari agama ni takut terjerumus ngan kancah percintaan yang mendatangkan kemurkaan Allah

Bercinta dengan lelaki yang bukan mahram boleh mengoyahkan iman-imankan diibaratkan kulit bawang,betul x??...apa tidaknya kita akan disayangi dan menyayangi...itukan fitrah...klu terhiris sikit je rosaklah bawang tuh...tulah yang banyak berlakunya ZINA...

Tapi ada je insan yang ber'couple'cakap..kami bukan buat zina pun..jumpa pun hanya cakap hal-hal agama...dia ingatkan saya tentang solat,puasa dll...x mainlah pegang2..guna pun panggilan 'anta anti'..bahasa syurga..
Huh~apa pendapat anda???ye ke cam tuh betul???
Anda yang memanggil kes per'couple'an ni sebagai CINTA ANTA ANTI...


Nabi S.A.W pernah bersabda,

"Mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia." - [HR Bukhari dan Muslim]

Jodoh itu dalam ketentuanNya, maka, jika kita mahu berusaha pun, mengapa kita perlu mengambil usaha-usaha yang tidak Dia suka? Bukankah akhirnya, Dia juga yang menentukan segala?

Kita pasti mahukan mereka yang soleh/ah untuk menjadi pasangan kita. Itu telah menjadi lumrah. Oleh itu, dalam kita mahu mendapatkan yang soleh, kita perlu JADI soleh terlebih dahulu. kan?Kerana sesungguhnya, Allah akan menyediakan pasangan buat kita, sesuai dengan tahap keimanan diri kita juga.

Jadi buat sahabat2 yang rasa ingin disayangi dan menyayangi-terutama sahabat2 saya yang tengah menunggu keputusan SPM ni..jgn cakap lama lagi..tengok2 ada yang nak datang meminang..kalau terus kahwin x pe lah juga...insyaAllah lah terlepas dari godaan syaitan suruh kita buat zina-tapi pastikan cukup dengan ilmu sebelum kahwin tuh(tp pada pendapat saya belajar habis dulu,,,tunaikan tanggungjawab as son/daughter ye..tapi kalau betul2 jodoh sampai awal nak wat macam mana)kalau yang tak kahwin terus tuh pulak...bercinta siap sayang-sayang lagi...pikir2knlah sendiri..ilmu sudah cukup di dada tinggal kita saja yang nak mengaplikasikannya..teguran buat insan yang menaip ni jugak..HuHuHu XD




Sebagai lelaki, kita perlu melatih diri kita agar mampu memimpin, mampu hidup berdikari. Dan sudah tentu kemudiannya mampu menjadi qudwah atau contoh tauladan yang baik buat keluarga.Sebagai wanita pula, persiapkanlah diri kalian dengan ilmu. Harapannya, dengan tarbiyyah (didik) dari tangan-tangan kalian, anak-anak itulah yang bakal menjadi pejuang-pejuang Islam suatu hari nanti, inshaAllah. Kalian perlu sedar, bahawa kalianlah pentarbiyyah utama generasi masa hadapan. Masa depan umat, hakikatnya, terletak di tangan-tangan kalian.

Saya akhiri dengan nas-nas dari kalam suci,(macam ngah berceramah aje)

"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]

" Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 2-3]

p/s-ilham dari sahabat yang disayangi..kita sebagai manusia perlu saling mengingati...jgn lupe ingatkan saya kalau saya yang tersilap.."tolong ingatkan daku"-ala2 ana rafali(x ske pun ana rafali)

*ada sikit ayat2 yang amik dr iluvislam,,,:P

4 comments:

murshidah mohd razali said...

bagus, suke2.ada bakat jd ustazah =)

soya bean 4eva said...

mursyi:thanx..x bbakat pon..just luahkan apa yg tpendam...
smue yg mpelajari ilmu agama mmg ustazah n ustaz ..mcm muryi...mursyi agy mcm ustazah...:p

Nurul Nazihah said...

i like2..
syiq,aku terkenang ar kata2 kau kat aku tawn pas,aku pgang kata2 tu..syukran ya sodiqi..:)

Nur Asyiqin Aiman said...

tu lah tugas sorg sahabat..
ingat mgingati~
no biggie miss nazihah..